
De NLVOW blijft graag in volwassen gesprek met alle overheden, ook als zij de omwonenden van windturbines belagen. Daarom willen we de keuzes van Frans Timmermans ook open aankaarten.
“De RED III (Renewable Energy Directive III) is de Europese richtlijn die lidstaten verplicht om gebieden aan te wijzen voor de versnelde uitrol van hernieuwbare energie en de daarbij behorende infrastructuur. Dankzij nieuwe regels kunnen de vergunningsprocedures voor hernieuwbare energieprojecten versnellen.” Via website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Link daarvoor : RED III – Versnellen Hernieuwbare Energie | RVO.nl
Het begon met zijn kompaan Samson, om centralistisch te werk te gaan in een decreet (ja zo heet een Europese Directive). In de Directive 2022/2577 on Acceleration wordt gesteld dat duurzame energie zoveel gezondheid teweegbrengt voor (letterlijk) “het volk”, dat individuele gezondheidsaspecten daarbij in het niet vallen. Dit is de motivatie om in dat decreet te “versnellen” door een aantal milieueffecten (m.e.r.) aspecten buiten werking trachten te stellen en zo o.a. aanvragen voor windparken op land binnen 1 jaar te vergunnen (bijv. art 44 en art 16bis).
De Regulation 2022/2577 on Acceleration is later verbouwd tot de “Timmermans Act” (Renewables directive (COM(2022)222 - procedure 2022/0160(COD)) en tot the RED III Directive (Renewable Energy Directive 2023/2413).
Allemaal bureaucratie, waartoe de in de EU deelnemende landen geen haast maken met de verplichte invoering van deze EU-decreten in de nationale wetgeving. Dit leidde er wel toe dat de nieuwe Commissaris Hoekstra op 13 februari 2025 o.a. Nederland een dreigement stuurde (Infringement procedure van de EU), om binnen 2 maanden te antwoorden, en anders een procedure voor het Europese Hof zou krijgen.

Terug naar de denktrant van Frans Timmermans, die meermalen zijn partij toesprak dat uitsluitend macht moet worden bereikt, om partijdoelen te kunnen realiseren.
Over windenergie voelde Timmermans zich op 8 juni 2025 zo thuis bij mensen van de windbranche op “Windday 2025”, dat hij beloofde de windsector uit het slop trekken met een noodwet, een garantiefonds en met goedkope leningen. Wat in coronatijd kon, moet nu ook kunnen, stelt hij. Met opnieuw wetgeving om in bepaalde gevallen door bepaalde procedures heen te prikken. Deze taal kennen we van een aantal naar dictatoriaal gedrag neigende presidenten, maar ook Timmermans komt geen enkel welgezind woord over de lippen over burgers, de zorg voor minimalisatie van milieueffecten en de ongelijke verdeling van lusten en lasten.
NLVOW deed bericht hiervan aan de Tweede Kamer en reageerde op een “digitale internetconsultatie”. Daarin heeft NLVOW aangedragen dat Nederland al voldoet aan REDIII door in het Klimaatakkoord 2019 de Noordzee aan te wijzen als “Go-to-area” versnellingsgebied voor duurzame energie. Maar dit komt in het geheel niet terug in het Consultatieverslag en ook niet in het Advies van de Raad van State van 22 mei 2025. Dat advies volstaat met “Met de in het wetsvoorstel gemaakte keuze voor beroep in één instantie wordt een uitzondering gemaakt op het uitgangspunt van beroep in twee instanties dat in de Algemene wet bestuursrecht is neergelegd en waarmee kwaliteit van de rechtspraak in de gehele keten gewaarborgd wordt. Deze uitzondering vindt zijn grondslag in de verplichting die uit Europese richtlijn (Renewable Energy Directive III) vloeit. De Afdeling bestuursrechtspraak kan dat standpunt gelet op de verplichting in de richtlijn in beginsel volgen…. Niet uitgesloten is dat sprake zal zijn van een taakverzwaring voor de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.” Zo was Timmermans vanuit de Europese Commissie zelfs de baas over ons hoogste rechtsorgaan, dat er ook is ter bescherming van de individuele burger.
De hooggerechtshoven van landen als Polen, Ierland, België, Duitsland hebben al constitutionele grenzen gelegde aan het streven naar een “Europese energie unie”.
Directive 2022/2577 : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202302413 )
RED III Directive: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202302413
Memorie van Toelichting internetconsultatie: https://www.internetconsultatie.nl/rediii_versnellen/document/13702
Consulatie-verslag : https://www.internetconsultatie.nl/rediii_versnellen/document/14097
Advies Raad van State : https://www.raadvanstate.nl/publicaties/consultaties/wetsvoorstel-red-iii-versnellen/