Het geluid van de windturbine is algemeen een bron van veel overlast. Daarom ga ik kort in op het ontstaan van het geluid en hoe dat mogelijk (niet) in de regelgeving zou zitten.
Het NLVOW moet het doen in vrije tijd en vrijwel zonder budget. In overleg bijeenkomsten zitten we vrijwel uitsluitend met betaalde werkkrachten, die hun belang (moeten) dienen. Maar ons belang is de moeite, omdat de energietransitie ook anders kan.
Er wordt beweerd dat grotere windmolens steeds stiller zullen zijn. NLVOW onderzocht dit en ziet dat een optimum al bereikt was. Het vervolg is geen "innovatie" met "mitigaties", maar vooral een papieren werkelijkheid. Update 20-2-2022
Een voorbeeld van zienswijze op de NRD windturbinebepalingen
Zijn het slechts dwarse Nimby's of wordt een groep Nederlandse burgers stelselmatig het leven zuur gemaakt ?
Waait het ’s nachts harder dan overdag ? Betekent dat wat voor de netcongestie of de voorziening ? Het antwoord is dat Windenergie op Land daarbij niet behulpzaam is, in tegendeel.
Na 3 jaar weer een teken van leven uit Geneve
De burger en het Activiteitenbesluit Milieubeheer in de Raad van State
De meeste hinder voor omwonenden komt van geluid, slagschaduw en verlichting. Daarover zijn nu factsheets van het NLVOW beschikbaar voor de situatie in 2020.
Vanuit de NLVOW worden er veel projecten ondersteund door middel van het opzetten van een dialoogtafel. Dit wordt meestal een omgevingsraad genoemd. In het kader van de green deal is hierover een handboek geschreven.
De WUR heeft een overzicht gemaakt van de effecten van de hernieuwbare energie-infrastructuur en hoogspanningslijnen op de kwetsbare soorten vogels, vleermuizen, zeezoogdieren en vissen, en oplossingsrichtingen voor een natuurinclusieve energietransitie
De gevolgen van windturbines voor de vogels wordt veel aangehaald in artikelen en tijdens discussie over de realisatie van een Windpark. Het lijkt ons dus goed dat we het standpunt hierover van de vogelbescherming vermelden.
Door de periode van 5 jaar die gehanteerd wordt bij planschade, kunnen er vragen gesteld worden over de manier waarmee hier wordt omgegaan als in deze 5 jaar de nieuwe omgevingswet wordt ingevoerd.
Bij planschade zijn er twee belangrijke data: De datum waarvoor planschade moet zijn ingediend en de datum die gebruikt wordt voor de bepaling van de hoogte, de peildatum. Dit geeft nogal eens verwarring.
Er is veel te doen over de gevolgen voor de waarde van d